LİMİTED ŞİRKETİN AYLIK GİDERLERİ NE KADAR ?
Limited şirketlerin,
faaliyetlerini devam ettirdiği sürece,
her ay oluşan çeşitli gider ve maliyet kalemleri bulunmaktadır.
Öncelikle
belirtmek gerekirse; “Limited şirketlerin aylık giderleri nelerdir ? , Limited
şirket için aylık oluşan masraflar ne kadar ?” gibi soruları için, “net şu kadar masraf oluşur” şeklinde bir
cevap verilmesi kısmen doğru olmayacaktır.
Çünkü, limited şirketin aylık giderleri ne kadar sorunusun cevabı, şirketin büyüklüğü, faaliyetleri, personel
çalıştırılması gibi bir çok unsuru içeren komplike bi konudur.
Limited şirket kurduğunuzda, her ay oluşacak masrafları merak ediyorsanız, bu makalemizde, limited şirketlerin aylık oluşan gider kalemlerini, detaylı olarak ele alacağız. Bu bilgilerle, limited şirketiniz için her ay oluşacak masraf kalemlerini üç aşağı beş yukarı, yaklaşık olarak hesaplayabilirsiniz.
2023 YILINDA LİMİTED
ŞİRKETLERİN AYLIK ÜCRETLERİ NELERDİR ?
Limited şirketler
kurulduğu tarihten itibaren, her ay ve çeşitli diğer dönemlerde ( üç aylık,
altı aylık, yıllık gibi) oluşan sabit ve değişken maliyet kalemleri
bulunmaktadır.
LİMİTED ŞİRKETİN AYLIK SABİT GİDERLERİ
Limited şirketin sabit giderleri,
firmanızda hiçbir ticari aktivite olmasa bile , çeşitli dönemlerde ( aylık, üç
aylık, yıllık vs.) oluşan masraf
kalemlerini ifade etmektedir.
2023 Yılındaki minimum gereksinimlerle bir
limited şirketin aylık sabit maliyetleri aşağıdaki gibidir.
1- Vergi beyannameleri Damga Vergileri ;
a - Katma
Değer Vergisi (KDV) ‘nin Damga vergisi ; 194,60 TL . Aylık olarak
ödenmektedir.
b- - Muhtasar Damga vergisi & Stopaj ve; İşyeriniz kira ise ve kira için fatura
alınmıyorsa (mülk sahibi gerçek kişi ise ) net kira bedelinin yüzde yirmi beşi kadar her
ay stopaj vergisi oluşacaktır. Buna
ilaveten, personel var ise, personellerin gelir vergileri bu beyannamede
oluşmaktadır. Personeli olan firmalar bu
beyannameyi her ay vermekle mükelleftir.
Personeli olmayan firmalar ise, bu beyannameyi üç ayda bir
verebilmektedir. Beyanname her gönderildinde (aylık ise ayda
bir, üç aylık ise üç ayda bir ) ayrıca 230,70 TL damga vergisi hesaplanmaktadır.
Not: İşyeri kendine air olan firmalar veya işyeri
kiralık olupta her ay kira bedeli için fatura alan firmalar kira için stopaj ödememektedir.
c- Kurum geçici verginin damga vergisi ; Her Üç ayda bir 393,90
TL olarak ödenmektedir.
d- Kurumlar Vergisisinin damga vergisi ; yılda bir 393,90 TL
olarak oluşmaktadır. Rakam her yıl
değişmektedir.
e- Muhasebe Defterlerinin Tasdik giderleri ile kırtasiye
bilişim giderleri katılım payı; 2.500 TL civarında düşünebilirsiniz. Şirketin
kurulduğu yılı takip eden sonraki yıllarda, yılda bir defa ödenmektedir.
2- Muhasebe Defter tutma hizmet bedeli ; Muhasebe hizmet
sözleşmeleri yıllık olarak yapılmakta, ödemeler anlaşmaya bağlı olarak, aylık,
altı aylık veya yıllık gibi periyotlarda ödenmektedir. Limited şirketin büyüklüğü, fatura sayısı,
personel sayısı ve iş hacmi gibi kriterlere göre belirlenmektedir. Teklif
sorabilirsiniz.
3- İşyerinizin kira bedeli ; İşyeri kira bedeli ‘de ,
limited şirketinizde hiçbir ticari faaliyet olmasa bile her ay ödenmesi gereken
önemli bir maliyet kalemidir. Bu gider kalemi, işyerinizin büyüklüğü, lokasyonu
gibi özelliklere göre, şirketinize özel değişmektedir.
4 – Ticaret odası üyelik aidatları ; Limited şirketler,
kuruluştan itibaren ticaret odasına üye olarak kurulmaktadır. Yani, ticaret
odası üyeliği isteğe bağlı değil, zorunluluktur. Bağlı olduğunuz ticaret odasına göre, yılda
bir ödenmektedir. 2023 yılı verilene
göre, yıllık ortalama 600 TL – 700 TL gibi düşünebilirsiniz.
Limited şirketin sabit giderlerini özetleyecek olursak, hiç
ticari faaliyet olmasa bile, 2023 yılındaki minimum gereksinimlere göre ,
(işyeri kira bedeli hariç) , ortalama, aylık 2.000 TL civarı bir maliyet
düşünebilirsiniz.
LİMİTED ŞİRKETİN AYLIK DEĞİŞKEN GİDERLERİ
Limited şirketin değişken giderleri, şirketin gelir – gider durumu, personel hacmi, fatura sayısı gibi kriterler göre, tamamen şirkete özel oluşan maliyetlerdir.
2023
yılındaki verilerler bir limited şirketin değişken giderler aşağıdaki gibidir ;
1 - Katma Değer Vergisi (KDV) ; Limited şirketin KDV ödeme yükümlülüğü, her ay satışlar, alışlar ve giderlerin durumunagöre oluşmaktadır.
Firmanızın
kestiği faturalardaki KDV yükümlülüğü, esasında devlet adına tahsil edilen ek bir
vergidir. Yani, katma değer vergisi,
satışlarınızda mal ve hizmetinizin değerine ek olarak hesaplanır ve müşteriden
tahsil edilir. Müşteriden tahsil edilen bu vergiler ‘den, mal-hizmet alış
faturalarınızdaki, ödemiş olduğunuz KDV ‘ler düşülmektedir. Mal ve hizmet alış
faturalarnız ile çeşitli gider faturalarınızda ödemiş olduğunuz KDV ‘ler
düşüldükten sonra , kalan KDV bedeli devlete ödenmektedir.
Kabaca ; aylık
satış faturalarınızdaki KDV toplamı, aylık gider faturalarınızdaki KDV toplamından
fazla ise, fazla olan kısmı kadar KDV yükümlülüğü
oluşacaktır.
2 - Kurumlar
Vergisi ; Kurumlar vergisi şirketin gelirlerinden alınan gelir vergisini ifade
etmektedir. Şirketin gelirlerine göre net karı üzerinden alınmaktadır. 2023 yılında kurumlar vergisi oranı %23 ‘dür.
Kabaca ; Limited şiretinizin gelirleri
toplamından, giderleri ve maliyet toplamı düşüldükten sonra, kalan net kar
üzerinden , yüzde yirmi (%20) oranında hesaplanmaktadır. Her üç ayda bir gelir gider durumunuza göre
hesaplanmaktadır.
3 – Personel Sigorta primleri ; Limited şirketinizde personel istihdam
etmeniz durumunda, her personel için, aylık sigorta primleri
hesaplanacaktır. Sigorta prim ödemeleri,
personellerin net maaşına göre hesaplanmaktadır.
2023 yılı
verilene göre, 8.500 TL asgari ücretle çalışan bir personelin aylık
sigorta primi , yaklaşık 3.259 TL ‘dir. Sigorta primi, personel maaşının arttığı
oranda artmaktadır. Ek olarak, sigorta primlerini her ay düzenli ödeyen ve
SGK ‘ya borcu olmayan şirketlere, her ay net sigorta priminin yaklaşık yüzde
onu civarında, her ay indirim verilmektedir.
4 – Personel Gelir Vergileri ; Yapılan son değişikliklerle, asgari ücretle
çalışanların maaşları gelir vergisinden muaftır tutulmuştur. Yani , asgari ücretliler için, gelir vergisi
oluşmamaktadır. Lakin, asgari ücretin
üzerinde ücret alınması durumunda, asgari ücreti üzerindeki fazla olan kısmı
üzerinden gelir vergisi hesaplanmaktadır.
Örneğin ; Asgari
ücretin, net 8.500 TL olduğu dönemde ,
net maaşı olan 11.000 TL olan personelin , aylık maaşının 2.500 TL ‘lik
kısmı üzerinden gelir vergisi oluşmaktadır. Personel gelir vergisi oranı yüzde
on beşten (%15) ‘ten başlamaktadır. Yıl
içerisinde elde edilen gelir arttıkça, gelir vergisi dilimlerine göre vergi
oranıda artmaktadır.
ÖZETLEYECEK OLURSAK ;
2023 Yılı asgari verilerine göre,
bir limited şirketin, hiçbir ticari faaliyeti olmasa bile, aylık muhasebe defter tutma ücretleri ve aylık
damga vergileri için, aylık 2.000 TL gider
kalemleri oluşmaktadır.
LİMİTED ŞİRKETLERİN MALİ MÜŞAVİR MUHASEBECİ İLE ÇALIŞMASI
ZORUNLU MU ?
Vergi
kanunlarımıza göre, bazı istisnalar hariç kayıtlı tüm şirketlerin muhasebe
defter tutma süreçlerinin yapılması ve
her ay vergi beyannamelerinin gönderilmesi zorunludur. Vergi beyannamelerini göndermeye ise Mali
Müşavir ‘ler yetkilidir. Mali Müşavir olmadan vergi beyannameleri
gönderilememektedir.
Yani ,
şirketinizde hiçbir faaliyet olmasa bile, Mali Müşavir ile çalışmak yasal bir
gerekliliktir. Muhasebe defter tutma işleri yapılmayan, vergi beyannameleri gönderilmeyen
şirketlere, her ay yaklaşık 8.000 TL gibi rakamlara ulaşan mali cezalar
kesilmektedir. Bu ceza, vergi beyannameleri gönderilmeyen her ay için ayrı ayrı
kesilmektedir.
Diğer yandan,
işinde tecrübeli bir Mali Müşavir, şirketinizin yasal açıdan sağlıklı bir
zeminde kurulmasını sağlayacak, gerekli yasal bildirimlerini yapacak, işinizi
mali risklere karşı koruyacak ve size yol gösterecektir. Şirketlere sunulan çeşitli , teşvik, indirim
ve vergi muafiyetlerinden faydalanmanızı sağlayacaktır.
LİMİTED ŞİRKET GİDERLERİ NASIL DÜŞÜRÜLÜR ?
Limited şirketinizin giderleri nasıl düşürülür, masraflardan
nasıl tasarruf edilir, gelirler nasıl arttırılır gibi soruların cevaplarını
arıyorsanız, aşağıdaki fikirler sizin için faydalı olabilir.
1 – Sanal ofis kullanımı
Limited şirketiniz için fiziki bir işyerine ihtiyacınız yok ise, sanal ofis kullanımı çok uygun maliyetli bir alternatiftir. Sanal ofis kullanımı için alınacak faturayı limited şirketinizde gider olarak gösterebilirsiniz . Ayrıca stopaj ödemezsiniz.
2 – Dış kaynak kullanımı
Belli
bir bilgi birikimi ve uzmanlık gerektiren alanlarda, bu konuda tecrübeli bir
uzman istihdam etmek yerine bu konuda hizmet veren dış kaynak firmalarından
hizmet almak daha uygun maliyetli bir çözümdür.
Örneğin, limited şirketinizde beş kişiyi istisham ettiğinizi düşünelim.
Personellerinizin iş kanunu kapsamında
bordrolama ve SGK süreçlerinin takibi için uzman bir personel istihdam etmenin
maliyeti yüksek olacaktır. Bunun yerine, bordrolama dış kaynak hizmetleri veren
mali müşavirlik firmalarından destek almak, maliyetinizi, yaklaşık beşte bir oranında
düşürecektir.
Bordrolama-SGK süreçleri, pazarlama-reklam, bilişim himzetleri, web site
tasarımı, çağrı merkezi süreçleri gibi konularda , uzman bir ekibe sahip servis
sağlayıcılarından alacağınız dış kaynak hizmetleri, hem maliyetlerinizi
düşürecek hemde kendi iş alanınıza odaklanmanızı sağlayacak, bu sayede uzun
vadede daha çok gelir elde etmenizi sağlayacaktır.
3- Hibrit çalışma modeline geçmek
Geleneksel çalışma modelinin aksine,
hibrit çalışma modeline geçmek , işletme giderlerinden tasarruf etmenizi
sağlayabilir. Personellerinizi hem
uzaktan, hem de ofiste çalışabilecekleri hibrit bir çalışma modeline geçirerek
daha küçük bir ofis ile yola devam edebilirsiniz.
4 – Nakit ödeme yerine takas kullanımı
İşletme
giderlerinden tasarruf sağlamanın ve gelirleri arttırmanın, çok fazla dikat
edilmeyen bir diğer yöntemi takas yapmaktır.
Satın alacağınız mal ve hizmetler için, tedarikçi firmalara kendi mal ve
hizmetlerinizi teklif olarak sunabilirisiniz.
5 – Teknoloji kullanımı
İşletme faaliyetleriniz için pek çok
alanda teknolojiden faydalanmak, hem zamandan hemde maliyetlerden tasarruf
etmenize yardımcı olacaktır.
Örneğin
ürünlerinizi satmak için e-ticaret sitelerinde mağaza açmak, fiziki bir mağaza
açmaya kıyasla çok daha düşük maliyetli bir alternatiftir.
Başka bir örnek ; Müşteriler, tedarikçiler veya işe alım süreçlerinde personel adayları ile video konferans yöntemi ile görüşme yapmak , maliyetlerden tasarruf etmenizi kolaylaştıracaktır.
Etiket; Limited şirketin aylık giderleri, ltd. aylık masraflar, ltd. 'nin aylık harcamalar, limited şirket muhasebe ücretleri, limited şirket aylık vergileri